Konyhakertünk kincsei a zöldségek

Szereted a zöldségeket? Akkor ezt a blogot imádni fogod!

2023. május 03.
1063
pexels-cottonbro-studio-6969266

Korábbi blogunkban nagyító alá helyeztük az igazán finom idénygyümölcsöket. Most a zöldségekkel tesszük ugyanezt. Nézzük melyek azok a vitaminbombák, amiket a tavaszi-nyári időszakban akár mi is termeszthetünk otthon, a  konyhakertben. Ahogy a gyümölcsök, úgy a zöldségek is tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal, melyek különösen jótékony hatással lehetnek a szervezetünkre. A nyári időszakban talán nem fogyasztunk annyi vitamint étrend-kiegészítő formájában, mint egy őszi-téli időszakban, ezért is fontos, hogy gyümölcsök és zöldségek formájában próbáljuk pótolni a vitaminokat és persze a bevitt táplálékkal.

Spárga

  • Bár a spárga nem igazán nyári zöldség, hanem a tavaszi szezon kezdetén találkozhatunk vele, de mindenképp érdemes szót ejtenünk róla is.  Kellemes ízvilágával érdemes kihasználni azt a kis időt, amíg frissen kapható.  Nagyon dekoratív, így szemet gyönyörködtető ékszere lehet egy könnyed vacsorának.

  • Szervezetünkre gyakorolt jótékony hatása:
  • Természetes vízhajtó, így ha húgyúti fertőzésre gyanakszunk mindenképp érdemes spárgával is segíteni a bacilusok távozását.

  • Terhesség alatt illetve már a tervezési időszakban is ajánlatos a fogyasztása, mivel a benne lévő vitaminok és ásványi anyagok főleg a vas és a folát jótékony hatással van szervezetünkre és a babára is.

  • Igazi B-vitamin bomba, ami támogatja a normál idegrendszer működését.

  • Nagyon jót tesz az emésztésünknek, többek között magas rost- és víztartalmának köszönhetően. A spárgás ételek csökkenthetik a puffadást és a székrekedést, biztosítják az egészséges bélmozgást.

  • Található benne az inulin nevű prebiotikum, mely táplálja a vastagbélben élő, jótékony hatású baktériumokat.

spárga

Koktél paradicsom

  • Sokan azt mondják, hogy a paradicsom gyümölcs, de én mégis zöldségként tartom számon. Előny a koktél paradicsom  termesztésénél, hogy nem fontos a kert, elég, ha van egy kisebb teraszunk vagy erkélyünk. Az elmúlt években nagyon jó termést hozott a koktél paradicsomom. Igazából rendszeres locsolást és napfényt igényel és meghálálja a gondoskodást. Szuper édes, nagyon finom, igazi csemege, érdemes a nyári időszakban sokat fogyasztani belőle frissen.


Jótékony hatása szervezetünkre:

  • Magas az A-vitamin tartalma, ami kifejezetten jót tesz a szemünk egészségének megőrzésében.

  • A likopin természetes antioxidáns, és sejtvédő hatású, erősíti az immunrendszert. A növények színtesteiben található egy különleges színanyag, a zsírban oldódó likopin. A likopin olyan vörös színű karotin származék, amely a paradicsomban fordul elő a legnagyobb mennyiségben, de a csipkebogyó, és a görögdinnye is tartalmazza. Mivel a likopin nem érzékeny a hőre, így a paradicsom felhasználása során sem vész el, ezért ajánljuk a paradicsom változatos felhasználást, szószok, levesek, krémek készítésével, de akár mindennap a reggeli vagy vacsora mellé is, amellett, hogy rendkívül egészséges, nagyon finom is. 

  • A likopin fogyasztása csökkentheti a prosztatagyulladás előfordulását és összefüggésbe hozható a prosztata daganatos megbetegedéseinél a vérben lévő PSA (prosztatarák- antigén) szintjével, tehát mindenképp előnyös a fogyasztása.






paradicsom

Csillagtök (patiszon)

  • A csillagtök is előkelő helyet foglal el a kertemben, mert nagyon hálás növény és július közepétől egészen szeptember végéig ellát minket terméssel. A virágok megjelenése után már 2 hét múlva szüretelhetjük is a zsenge, friss tököt. Én a rántott patiszont részesítem előnyben, nagyon finom könnyed vasárnapi ebéd, de készíthetünk belőle akár salátát is.
  • Zsírtartalma alacsony. Kis mennyiségben tartalmaz B-vitaminokat és karotinoidokat, C-vitamin-tartalma kiemelkedő.

  • Tartalmaz  nyomelemeket (vas, réz, cink, mangán) is. Élelmi rosttartalma kicsi, könnyen emészthető.

  • A patiszon kiválóan beilleszthető a fogyókúrás étrendbe, hiszen nagyon alacsony az energiatartalma. Fehérjetartalma miatt a vegetáriánus étrendben gyakran találkozhatunk vele. Magja értékes omega-3 zsírsavakat, vasat, cinket, foszfort és A-vitamint tartalmaz. 


patiszon

Édesburgonya

  • Sokszor kacérkodunk az édesburgonyával, de hazánkba még nem olyan népszerű a fogyasztása, mint a hagyományos burgonyáé, pedig rendkívül sok jótékony hatással rendelkezik.  Emellett könnyen beépíthető a mindennapi étrendbe, lehet főzni, párolni, de egytál étel is készíthető belőle, igazi alternatíva, ha lecserélnénk a rizst. Babáknak a hozzátáplálás szakaszában igazi finomság, édesebb íze miatt, amikor még kerüljük a fűszerezést.
  • Magas rosttartalma miatt nagyon jót tesz az emésztésünknek

  • Kifejezetten jót tesz a látásunknak, a benne lévő  béta-karotin A –vitaminná alakul a szervezetben, amely hozzájárul a szem egészségéhez.

  • Jótékony hatással van az agyműködésreAz édesburgonya antocianinokat tartalmaz. Ezek felelősek a színéért. Az antocianinok  gyulladásgátló hatással rendelkeznek, javíthatják a kognitív funkciókat

édesburgonya

Bízom benne Ön is kedvet kap, akár az otthoni termesztésre, de abban mindeképp, hogy kicsit előtérbe helyezzük a zöldségek fogyasztását!

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása