Teljes kiőrlésű lángos a diéta jegyében

2023. május 02.
1130
lángos

Május 1-jén  egy szuper majálison vettünk részt a gyerekekkel, ami igazán minőségi időtöltést volt, igazi feltöltődés. Nagyon szeretem látni, amikor a gyerekek önfeledten szaladgálnak, játszanak, részt vesznek különböző kreatív foglalkozásokban. Kifulladásig kergették a lufikat, szaladgáltak és ahogy közeledett a ebéd idő, mindenki kicsit nyűgösebb volt, mert jelzett a pocak, hogy bizony ideje táplálék után nézni. Ilyenkor nem válogatunk a legoptimálisabb az igazi kelt tésztából készült lángos, sok sajttal és tejföllel. Ilyenkor én is engedek a csábításnak és bizony megeszek egy lángost. Nekem az igazi piaci lángosról a gyerekkorom jut eszembe. Falun nőttem fel ahol hetente két napon volt piac, az egyik hétköznap a másik pedig szombaton. A hétköznapit iskolai elfoglaltságok miatt nem tudtam látogatni, de a szombati piacnap az egyet jelentett azzal, hogy kora reggel a lángosos standnál vártam a jól megérdemelt sajtos-tejfölös lángosom, amit imádtam. Ahogy elkerültem a szülőfalumról a lángosnak is búcsút intettem. Időnként kóstolgattam rendezvényeken és a mostani majális után is eszembe jutott, hogy igazából miért ne adhatná vissza egy teljes kiőrlésű lisztből készült lángos a gyerekkori izélményt? Ami a diétázóknak, cukorbetegeknek és mindenkinek, aki az egészséges életmódot követi szívből lehet ajánlani.

Milyen receptből készítem?

A receptnek, amit használok teljes kiőrlésű tönkölyliszt az alapja. Szükségünk lesz még búzasikérrel, élesztőre.

Kicsit részletesebben a sikérről!

Mi is a sikér?

A sikér a kenyérben lévő fehérje, azaz a glutén. A sikér két fehérje, a gliadin (75%) és a glutenin (25%) keveréke, átlagosan minden búzaszem 80%-át teszi ki. A búzában találhatóak még más fehérjék, cukor, keményítő, zsír és egyéb anyagok is. A kenyértészta esetében a gliadin felelős a tészta ragadósságáért, nyúlékonyságáért, a glutenin pedig szilárddá és ellenállóvá teszi a kenyeret. Összességében ezeknek a fehérjéknek az aránya adja a búzaszem és a liszt minőségét - minél nagyobb a fehérjék aránya, annál jobb búzával dolgozhatunk. A gliadin és a glutenin nem oldódik vízben, ám azzal érintkezve jön létre belőlük a sikér; ez egy rugalmas, a vizet megkötő anyag. Ha a sikérben több a gliadin, akkor lágyabb, ha kevesebb, akkor keményebb anyagot kapunk, amik mind befolyásolják a kenyér és a pékáruk minőségét, állagát - ezért van az, hogy különféle kenyerekhez, süteményekhez más-más lisztet használunk.

Ha egy lisztnek alacsony a sikér tartalma, a kenyér szárazabb, törékenyebb lesz, nem kel meg olyan lyukacsosra, mint a magas sikértartalmú lisztből készített fehér kenyér. Az alacsony sikértartalmú "puha" lisztek azért nem kelnek meg, mert a kelés közben keletkező szén-dioxid elillan a kenyérből - ellenben a magas sikértartalmú kenyerek ruganyosabbak, egy nagyon laza, lyukacsos textúrájú tészta jön belőlük létre, hasonlíthatjuk felfújt lufihoz is. Ezért fontos, hogy a teljes kiőrlésű liszthez adjuk sikért, hogy a megfelelő állagot és eredményt kapjuk.

sikér1

Lássuk a lángost

Hozzávalók:

  • 200g Teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 40g búzasikér
  • 2 kávéskanál só
  • 2,5dl langyos víz
  • 12g friss élesztő
  • olaj a sütéshez

Tegyünk egy tálba a lisztet, a búzasikért és a sót. Keverjük össze majd a közepébe morzsoljuk bele a friss élesztőt. Ezután adjuk hozzá a kéz meleg vizet. Jól dolgozzuk össze és hagyjuk kelni 1 órát.

Ha letelt az 1 óra, akkor tegyünk a serpenyőbe bő olajat és kezdjük hevíteni. Olajos kézzel formázzunk gombócokat, könnyen kezelhető, nyúlós tésztát kapunk, így tökéletes lángos formánk lesz. Nagyjából 2 percig süssünk 1-1 oldalt és tálaljuk ízlés szerint tejföllel, sajttal.

langos01

langos02

Jó étvágyat hozzá!

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása