Mi is az a Dopamin?

2024. február 05.
182
dopamin-1

A dopamin számos létfontosságú neurológiai és kognitív funkciót szolgál és az agy működésért felelős. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy tanuljunk, mozogjunk és örüljünk. De a neurotranszmitterek többé- kevésbe néhány fontos egészségügyi problémákhoz is társulnak, a depressziótól, az álmatlanságtól a szkizofréniáig és gyógyszer függőségig.

Dopamin-910x576

Ássunk mélyebbre és ismerjük meg e fontos agyhírnök egészségünkre gyakorolt hatását.

A dopamin az egyik jelzőmolekula az agyban, amely a tirozin aminosavból származik. Jeladóként működik, információt továbbít egyik idegsejtről a másikra. Ennek eredményeképpen üzenetet kap arról, hogy valami történt vagy valószínűleg mi fog történni, és az idegrendszer ennek megfelelően reagál. A dopamin rengeteg, a szervezetben zajló normális folyamat szabályozásában vesz részt, mint például a hangulat, az érzelmi élmény, a motiváció, a döntéshozatal és a mozgás. Óriási hatással van a közérzetre, és jelentős mértékben befolyásolja a viselkedést is.

A dopamin döntő szerepet játszik az agy jutalmazási rendszerében. Amikor elérsz valamit, például sikerül leadnod a kívánt súlyfelesleget, átmész egy nehéz vizsgán, vagy előléptetnek a munkahelyeden, az agyad dopamin felszabadításával jutalmaz. Ez a felelős a jól ismert eufórikus érzésért, amire az elméd emlékszik, és mindig egyre intenzívebben újra át akarja élni. Az agy édes jutalomként érzékeli, amelyet minél gyakrabban szeretne élvezni, ez pedig motivációként szolgál a viselkedés megismétlésére.

1604dc67f889a143af086d118e1d778d

Más neurotranszmitterekhez (például a szerotoninhoz, noradrenalinhoz és másokhoz) hasonlóan a dopamin is komplex hatással van az egész szervezetre. Ez motivál, hogy jó érzéseket kiváltó dolgokat tegyünk. Az izmok megfelelő koordinációjának és egyensúlyának biztosításával a mozgás minőségét is javítja. Hasonlóképpen az agyi funkciókra is hat, különösen a koncentrációs képességre. Ezek a pozitív hatások azonban csak az egészséges dopaminszinthez kapcsolódnak.

  • Fokozza a kognitív funkciókat:

A dopamin nagyobb mennyiségben található meg a memóriáért, a gondolkodásért és a koncentrációs képességért felelős agyi területeken. A kutatások szerint az optimális dopaminszint összefügg az új információk jobb megjegyzési és későbbi felidézési képességével is.

  • Hangulatjavító:

A dopamin az elégedettségérzés és a pozitív hangulat harmóniáját hozhatja létre a fejedben. Ez a környezet iránti érdeklődésben és a szocializálódási vágyban nyilvánul meg.

  • Motivációnövelő:

A dopamin állhat az olyan belső késztetések vagy motivációk hátterében, hogy cselekedjünk, tanuljunk valami újat, vagy kilépjünk a komfortzónánkból. Táplálja a vágyat, hogy valami újat érjünk el, vagy éppen ellenkezőleg, megismételjünk a múltból származó kellemes élményeket. 

  •  Szabályozza az ébrenlétet

A tudósok szerint ez az anyag azt is befolyásolhatja, hogy mikor érezzük magunkat ébernek és mikor álmosnak, mivel összefügg a biológiai óránkkal. Amikor a dopamin a receptoraihoz kötődik, elnyomja a noradrenalin hatását, ezáltal csökkenti a melatonin alváshormon termelését. Ennek eredményeképpen éberebbnek és koncentráltabbnak érezhetjük magunkat napközben.

A dopaminhiány tünetei

A szervezet alacsony dopamintermelését genetikai rendellenességek, neurodegeneratív betegségek (például Parkinson-kór) vagy mentális betegségek okozhatják. Természetes termelődését azonban az alkohol vagy a kábítószerek használata is megzavarhatja. 

Mihez vezethet a dopaminhiány?

  1. Alacsony motiváció és érdektelenség: Csökken az érdeklődés a környezet, a hobbik és a tevékenységek iránt, amelyek korábban fontosak voltak az ember számára. Apátia, közömbösség és demotiváció a célokhoz vezető úton is előfordulhat. 
  2. Hangulatzavarok vagy depresszió: Hangulatváltozások, szomorúság, frusztráció, elégedetlenség vagy szorongás.
  3. Mozgászavarok: Mozgáskoordinációs problémák, merevség vagy izomremegés. 
  4. Kognitív funkciós problémák: Memória-, gondolkodási és koncentrációs zavarok (agyi köd). 
  5. Egyéb változások a viselkedésben és az érzékelésben: Cukor utáni fokozott sóvárgás, fáradtság, alacsony libidó és alvászavarok. 

A dopaminszint kiegyensúlyozatlansága többek között megfigyelhető az ADHD-s betegségben szenvedő embereknél is.

Leggyakrabban az alacsony dopaminszint vagy a dopaminreceptorok hiánya áll a háttérben. Ez megnehezítheti az ADHD-s emberek számára, hogy elégedettséget találjanak és kitartsanak a tevékenységek mellett. A dopaminrendszer és az ADHD közötti kapcsolat pontos mechanizmusa azonban valószínűleg sokkal összetettebb.

dropshipping-Blog-Best-Time-to-Post-on-TikTok-Top

És hogy mi az összefüggés a dopamin és például a TikTok videók között?

A dopamin olyan dolgokra késztet, amelyek jobbá teszik a mindennapi életet. A mai világban könnyen hozzáférhető eszközök állnak rendelkezésre, amelyek azonnal képesek emelni ennek az anyagnak a szintjét. A gyors kielégülést a cukros ételekben, a közösségi médiában, a videojátékokban, az impulzív online vásárlásban, a TikTok-videók nézésében vagy akár a pornográfiában találhatjuk meg. Ezekkel a tevékenységekkel passzívan gyenge minőségű dopaminhoz jut a szervezet, amely szinte korlátlan mennyiségben áll rendelkezésedre. A hirtelen löket után azonban gyors csökkenést tapasztalhatsz. Ezért azonnal megnézel egy újabb TikTok-videót, amelyet az okos algoritmus már rád szabott, és folytatódik a dopamin-hullámvasút. 

Névtelen-terv-2023-07-13T132145804-1024x696

Kialakulhat dopaminfüggőség?

Az a probléma, hogy gyorsan hozzászoksz, és egyre nagyobb mennyiségű energizáló ingerre van szükséged ugyanannak a mértékű elégedettségnek az eléréséhez. A közösségi média nézegetése félóránként már nem elég, és néhány percen belül újra az okostelefonodért nyúlsz. Idővel akár arra a pontra is eljuthatsz, hogy keresed a gyenge minőségű dopamint, csak hogy ne érezd magad rosszul. Olyan gyakran repülsz a dopaminfelhőn, hogy ez lesz az alap, és úgy érzed, hogy már nem tudsz meglenni ezek nélkül az ingerek nélkül. Valószínűleg nem meglepő, hogy ez a neurotranszmitter szorosan összefügg az alkohol- vagy drogfüggőség kialakulásával is.

Aztán nehéz lesz működni a való világban, ahol fegyelem, türelem és kitartás szükséges ahhoz, hogy megtapasztaljuk az önelégültség boldogító érzését. A természet okosan tervezte így, mert így jutalmazza a nehéz dolgok elsajátítását, amelyek arra motiválnak, hogy jobban élj. A hosszú távú célokért való munka helyett azonban kényelmesebb a gyors elégedettséghez ragaszkodni.

A túlstimulált agy úgy tud megbirkózni ezzel a helyzettel, hogy csökkenti a dopaminreceptorok számát, ami negatívan befolyásolja az egész dopaminrendszer működését. Az eredmény pedig a már említett tünetek, többek között hangulatingadozás, depresszió vagy koncentrációs problémák jelentkezése.

Hogyan lehet korlátozni az olcsó dopamint?

1. Tölts hetente legalább pár órát offline

Foglalkozz olyan tevékenységekkel, amelyek lefoglalják elméd, és csökkentik az okostelefon állandó ellenőrzésének szükségességét. Ideális lehet erre a testmozgás, a séta, a könyv olvasás, a családdal vagy barátokkal együtt töltött idő.

2. Kapcsold ki az üzenetértesítéseket

Ha nincs sürgős dolgod, nem kell minden üzenetre azonnal válaszolni. Állíts be meghatározott időpontokat vagy intervallumokat, például óránként egyszer, hogy foglalkozz a tennivalókkal. Ha folyamatosan úgy érzed, hogy lemaradsz valamiről, amikor offline vagy, akkor megtapasztalhatod a FOMO (Fear of Missing Out) jelenséget. 

3. Maximalizáld a közösségi médián töltött időt

A legtöbb közösségi médiaplatformon van olyan funkció, amellyel beállíthatsz egy időkorlátot, amely aztán egy értesítést küld. Így jobban tudod ellenőrizni, hogy mennyi időt töltesz a közösségi médián. Ami a dopamin kiürítés alatt beállítandó konkrét időt illeti, lőj be egy napi átlagot, és állíts be egy valamivel alacsonyabb értéket, amelyet igyekszel betartani, és idővel esetleg csökkenteni.

4. Figyelj az étrendre

Ha gyakran sóvárogsz az egészségtelen ételek után, lehetséges, hogy az étrended nem kiegyensúlyozott, és hiányoznak belőle bizonyos tápanyagok. Fókuszálj a minőségi fehérjére, komplex szénhidrátokra, zsírok, gyümölcsökre és zöldségekre az egészséges tányér elveit követve. Ha megfelelően választékos az étrended, könnyebb ellenállni az édességeknek vagy a gyorséttermi ételekből származó sós finomságoknak, amelyek a gyors örömöt okoznak.

5. Menj el egy hétvégi kirándulásra a természetbe

Kirándulás alatt próbálj meg teljesen elszakadni az online világtól. Egyes helyeken még hálózat sincs, ami kapóra jöhet. És ne aggódj, a szép helyekről készült történeteket és fotókat azután is megoszthatod a közösségi médiában, miután hazajötté

6. Szerezd vissza az irányítást viselkedésed felett

Mielőtt az okostelefonhoz, az édességhez nyúlnál vagy az online áruházakból való esztelen ruhavásárlásba kezdenél, gondold át, hogy tényleg erre van-e most szükséged. Próbálj meg várni néhány percet; talán elmúlik a késztetés.

7. Válassz egészségesebb dopaminforrásokat

Sétálj, kocogj, vagy próbálj ki más jótékony mozgást, amelyek hozzájárulhatnak a dopamin egészséges növekedéséhez, amelyekről a cikk további részében még szó lesz.

Ha úgy érzed, rád fér egy kis dopamin pótlás, üzleteinkben több termék is elérhető, többek között:

gymbeam-tirozin-120db

Tirozin - nem esszenciális aminosav és a dopamin és adrenalin prekurzora

A Tirozin kapszulák nem esszenciális L-tirozin aminosavat tarztalmaznak. Az emberi test a tirozint nemcsak ételekből és táplálékkiegészítőkből szerzi be, hanem képes maga is fenilalaninból előállítani. A tirozin a szervezetben több neurotranszmitter, köztük az adrenalin, a noradrenalin és a dopamin prekurzora, emellett a tiroid hormon előállítására is használják. 

115177780_s

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. Amennyiben tovább használod weboldalunkat, úgy elfogadod a cookie-kat. A részletekért kattints ide!